Charlotta Andersson

Nu är vi igång! Under hela 2016 kommer vi att presentera en spännande musiker/kompositör i månaden.

Först ut i serien “Impra möter” träffar vi gitarristen och kompositören Charlotta Andersson från Malmö. Charlotta berättar bland annat om vilka som är hennes riktiga förebilder och varför hon vill leva i nuet!


Hej Charlotta!

När visste du att ville bli musiker? Jag har alltid tyckt det varit svårt att identifiera mig med "att vara musiker" och även att veta att jag velat vara musiker. Jag kommer från ett litet samhälle där det inte fanns någon jazz. Jag visste inte vad det var för något och musiker det var/är ju inget “riktigt” yrke där. Jag har inte gått musikgymnasium utan samhällsvetenskaplig språkinriktning och är inte uppväxt i en musikerfamilj. Av en slump fick jag en jazz/fusion-gitarrlärare som öppnade upp dörren till improvisation och jazz under sista året på gymnasiet. Då blev jag fast! Det har liksom inte varit en självklar väg för mig, som det kanske har varit för många som växer upp i t.ex. en stad med mycket kultur, i en musikerfamilj osv. Därför har det tagit lite tid för mig att veta att jag vill bli musiker.

När började du definiera dig som musiker och varför? Vet inte exakt när jag började definiera mig som musiker, men för kanske två år sedan. Att bli och definiera sig som musiker är något som jag funderat väldigt mycket över, dels p.g.a. att jag började lira jazzgitarr "ovanligt" sent, att jag inte gick musikgymnasium och att jag helt enkelt hade en annan tanke om vad jag ville bli. Men när jag började på Musikhögskolan i Malmö, fick fler spelningar, när folk "upptäckte" att jag fanns och lirade, när jag fick band/projektförfrågningar och när det började hända spännande grejer för Charlottas Burnin' Trio så blev det lite mera tydligt för mig. Jag har liksom fått en konkret upplevelse av hur det kan vara att vara verksam som musiker. Men det är ju också väldigt olika från person till person hur den upplevelsen artar sig.

Är CB3 ditt huvudprojekt? Berätta mer om det! Ja det är det! CB3 eller Charlottas Burnin' Trio är en jazzrock trio som blandar passion för instrumental bebop och jazz med personliga influenser från rockmusik så som Led Zeppelin, King Crimson & Mahavishnu Orchestra. Musiken blir en berättande, experimentell, dynamisk och energifull rockig jazzresa med attityd!

Det är ett spännande band och jag känner att det verkligen är mitt forum där jag kan experimentera med improvisation, komposition, uttryck och framförande.

Charlottas Burnin' Trio består av mig på gitarr, Jonas Nilsson på kontrabas och Natanael Salomonsson på trummor och vi spelar originalkompositioner av mig. Trion startades under mitt andra år på Fridhems Folkhögskola tillsammans med Jonas och en annan trummis. När vi började studera på MHM så kom Natanael med i bandet. Vi har spelat på många olika ställen och även på festivaler som; Köpenhamns Jazzfestival, GMLSTN Jazzfestival, Jazz i Stan och Stockholm Jazzfestival. Men även en del psykedeliska rockfestivaler som Fest i Logen och SjöÖset, vilket vi gärna vill göra mer då stämningen och publiken är fantastisk! Vi har även lirat i radio och varit med i kulturprogrammet "Sverige!" i SVT, fått Byggnads kulturstipendium, spelat på JazzIncubator i Norge och gjort en Tysklandsturné! Vi har släppt skiva och samtidigt haft konstutställning med och av konstnären Jannike Fagell. Jag gillar att samarbeta med andra konstarter och andra musiker.

Nu i höst har vi varit ute på Pulsslagsturné. Det var verkligen en fantastisk upplevelse och erfarenhet. Jag är extremt tacksam för att vi blev valda! Vi tog även tillfället i akt att spela in och filma hela turnén. Så just nu håller jag på att fixa med materialet och musiken håller på att mixas. Tanken är att vi ska släppa en liveskiva eller EP. Får se vad som händer. Det är ett spännande band och jag känner att det verkligen är mitt forum där jag kan experimentera med improvisation, komposition, uttryck och framförande.


Har utbildning/lärare betytt något för din utveckling? Jag vill nog säga att min jazzgitarrlärare som jag hade tredje året på gymnasiet är en av de viktigaste personerna i min uppstart. Sedan har vissa folkhögskolelärare betytt mycket. Även mitt deltagande i IASJ (International Association Schools of Jazz) 2013 var en extremt viktig händelse i min utveckling. Jag hade lärare som Dave Liebman, Bertram Lehmann (Berklee College of Music), Jeff Siegel (New School) m.fl. Jag lärde mig bland annat mycket om andra länders syn på jazz, improvisation och musikerskap.

…jag har insett att det i första hand är mina musikervänner, de jag jammar och hänger med som är de personer jag verkligen ser upp till.

När du väljer musiker att musicera med, vad lägger du vikt på? Först och främst ska musikerna vara snälla och öppna personer som är taggade på att skapa musik tillsammans. Musiken ska komma i första hand och inte exempelvis pengar eller andra liknande egoistiska intressen. Det är en fördel om man är uppstyrd, lätt att ha att göra med och kan ta kritik. Jag fastnar för personer med ett eget personligt uttryck och som gillar att diskutera musiken, experimentera mm. Sedan eller sist kommer den instrumenttekniska biten. Jag känner att det tekniska har olika stor betydelse beroende på vilken musik man spelar och vad det är för projekt.

Har du några förebilder? Vad, vem, vilka? Jag har många förebilder, både band och musiker världen över, det är en lång lista. Men jag har insett att det i första hand är mina musikervänner, de jag jammar och hänger med som är de personer jag verkligen ser upp till. De kör sin grej och är intressanta personer som jag blir inspirerad av att vara med.

Jammar du ofta, och var? Just nu så jammar jag inte så mycket p.g.a. att jag jobbar mycket med mitt examensarbete. Det har också varit mycket med Charlottas Burnin' Trio, såsom Pulsslagsturné mm. Jag är även med i två swingband och lite andra projekt som har en del på gång. Ibland blir det en del jam på Mhm och det finns en del ställen i Malmö dit man kan gå.

Hur är din kreativa process? Min kreativa process när jag skapar musik eller övar för att bli en bättre musiker är en strukturerad historia. Övningen består sammanfattningsvis av rutiner som skapas, utvecklas och bryts. Jag är inom övning noga med att inte vara nöjd utan alltid jobba med något som jag är mindre bra på för att bli en bättre musiker och improvisatör.

Jag skapar musik i princip varje dag och jag skriver det mesta till Charlottas Burnin' Trio. När jag skriver så kan det vara så att jag bestämmer ett koncept som jag vill skriva musik efter eller att jag blir inspirerad av musik jag lyssnar på.

Sätter du upp mål och delmål? Både ja och nej. Inom övning ja, inom vissa projekt ja. Jag försöker göra allt med måtta då jag inom projekt kan börja leva lite för mycket i framtiden och glömma det jag gör just nu.

Är det viktigt för dig att vara i nuet? Ja, jag känner att det är mycket jag missar annars. Om man tänker för mycket på framtiden känns det som om man får ett slags tunnelseende, egot blir större och man blir mindre öppen för saker. Därför är det viktigt för mig att leva i nuet!

Vad gör du om tio år och varför? Om tio år så hoppas jag att jag är en etablerad musiker som lirar i olika jazz-, rock- eller popband, och som även lär ut. Jag hoppas också att Charlottas Burnin' Trio lirar och skapar musik tillsammans världen över. Det skulle även vara spännande om jag lirade musikal och på Operan! Jag vill inte vara den personen som folk och musiker tror bara vill lira jazz. Jag älskar och brinner för jazz och improvisation men jag är väldigt öppen för annat också. Jag brukar alltid hitta något spännande och utmanande i den musik jag spelar!

Intervju: Miranda Bjerking Raeder, bearbetning: Lisa Löfgren


Läs mer om Charlotta här>>